Vad är Självmedkänsla?

Självmedkänsla handlar om något av det mest mänskliga, vårt behov av att känna oss omhändertagna och älskade för dem vi är. Självmedkänsla innebär att du försöker agera på samma sätt gentemot dig själv som du skulle göra emot en älskad vän.

Självmedkänsla innebär också att du försöker bemöta dig själv på samma kärleksfulla sätt även när livet känns svårt. Att du är självmedkännande även när du upplever att du misslyckas med något, eller när du lägger märke till något som du absolut inte tycker om hos dig själv. Det innebär att du i dessa situationer väljer att varken ignorera din smärta eller att tänka alltför självkritiska och fördömande tankar om dig själv. Istället ger du dig själv medkänsla genom att du stannar upp och frågar dig själv hur du kan trösta och ta hand om dig själv, och sedan försöker du att ge dig själv det du behöver. Självmedkänsla innebär att du istället för att skoningslöst döma och kritisera dig själv för olika brister, försöker vara vänlig, förlåtande och förstående mot dig själv när du upplever att du misslyckas. Det innebär att du förstår att ingen människa varken är eller behöver vara perfekt.

Alla vi människor är biologiskt programmerade till att söka efter upplevelsen av att känna oss omhändertagna och villkorslöst älskade för de vi är. Vi söker efter den upplevelsen hos våra föräldrar och i andra nära relationer. Övningar i självmedkänsla hjälper oss att själva kunna aktivera de system i vår kropp och hjärna som aktiveras när vi känner oss omhändertagna och älskade av andra människor. Övningarna frigör bland annat oxytocin, samma hormon som utsöndras när en mamma ammar sitt barn, eller när du får en kärleksfull strykning på kinden av någon du tycker om att vara nära.

Självmedkänsla innebär dessutom att du försöker acceptera, och faktiskt uppskatta, det faktum att du är en helt vanlig människa. Och just eftersom du är en vanlig människa så kommer du inte alltid att kunna nå upp till dina ideal. Du kommer att göra misstag, och du kommer att ibland misslyckas med att genomföra saker du drömmer om. Självmedkänsla innebär att du accepterar det faktum att livet inte alltid kommer att bli som du vill, och att du förstår att det är en verklighet som du delar med alla andra människor.

Förhållningssättet självmedkänsla är något som vi alla kan öva upp. Vi kan alla skapa ett liv där vi drivs av nyfikenhet, tilltro och lust stället för alltför hård självkritik och bannor från vår egen inre kritiska röst.

Vill du läsa mer om självmedkänsla? I höst publicerar jag min kommande bok Gravid på dina villkor – Självmedkänsla för en blivande mamma. Boken riktar sig till dig som är eller planerar att bli gravid. Den hjälper dig att möta den kroppsliga och psykologiska förvandling som graviditeten innebär. Du lär dig att hantera den stress och oro som graviditeten, förlossningen och mammarollen kan föra med sig.
Med hjälp av självmedkänsla blir du lika inkännande och varm emot dig själv som du drömmer om att bli emot din bebis. Du lägger grunden för det föräldraskap som passar allra bäst för just dig och din bebis. Du skapar en graviditet på dina villkor.

Med boken följer 25 ljudfiler med övningar i självmedkänsla, självuppskattning, mindfulness och mindful eating anpassade för dig som gravid och mamma!

Här kan du förhandsboka boken och få den levererad innan den finns ute i bokhandeln

Jag erbjuder även kurser i mindfulness och självmedkänsla för gravida i Göteborg

Omslag