Sexveckorskurs i Mindful eating med träffar via Skype

Vill du äta bättre, må bättre och känna dig nöjd med din kropp?
Kursen riktar sig till dig som vill skapa ett bättre förhållande till mat och till din kropp.
Lär dig lyssna på din kropp och ta kontroll över ditt ätande!

Om sexveckorskursen i Mindful eating med individuella träffar:
Att gå sexveckorskursen med enskilda träffar ger dig möjligheten att utforma kursen helt efter din egen problematik till mat och den egna kroppen. Vi gör övningar som hjälper dig med just det som du villa arbeta med, och anpassar upplägg helt efter dina förutsättningar.
Plats: Träffarana sker via Skype, vilket ger dig möjlighet att genomföra kursen hemifrån.
När: Nya kursstarter sker varje vecka och du kan anpassa tid och dag efter vad som passar för dig. Träffarna kan ske varje, varannan eller var tredje vecka utifrån vad som passar bäst för dig.
Kommande kurstarter sker i oktober på tisdagar 11.00-17:00 och torsdagar 11.00-21:00. Innan dess hålls inga fler kurser på grund av föräldraledighet. Kontakta gärna Elin Borg för att anmäla ditt intresse för kursstart i oktober.
Kursavgift: 4490 kr. I priset ingår förutom sex träffar á 75 minuter ett Kurskompendie, en Dagbok för medvetet ätande och ljudfiler med övningar i mindfulness och mindful eating. Sexveckorskursen räknas som friskvård och därför kan du som är anställd finansiera kursen med det friskvårdsbidrag som ingår i de flesta anställningar. Du kan kostnadsfritt välja rättefri avbetalning av kursavgiften under fyra månader (1123 kr/månaden).
Kursledare/Mindfulnessinstruktör: Elin Borg
Anmälan: Vill du anmäla dig till kursen? Maila info@well-aware-ness.se alternativt ring 076-1997532 för mer information om kursen.

Kursinnehåll:
Har du problem med småätande?
Tycker du att det är svårt att inte äta för mycket?
Upplever du att du ibland inte har någon kontroll alls över vad du stoppar i dig?
Mindful eating är att lära dig lyssna på din kropp och få kontrollen över ditt ätande!

Är du en av dem som vet precis hur du skulle vilja äta men som ändå ser dig själv äta den där godispåsen som du hade bestämt att du skulle undvika. Sexveckorskursen i Mindful eating riktar sig till dig som vill ändra på ditt förhållande till mat och ta kontrollen över ditt ätande.

Du kanske småäter för ofta eller för mycket, äter en annan sorts mat än vad du skulle önska eller så äter du av fel anledningar. Kanske tycker du att du äter för snabbt och att du har svårt att vara närvarande och njuta av maten du äter. Under sex veckor stöttas du i att hitta ett mer medvetet förhållande till dig själv och ditt förhållande till mat. Kursen hjälper dig att bryta negativa mönster och ger dig en mängd verktyg för att bygga ett nytt och hälsosamt ätande. Du får coachning i att lära dig undersöka och lyssna på dig själv. Du gör övningar och går igenom alla områden som kan inverka på ditt förhållande till mat. Mellan varje träff får du hemläxor med övningar och förväntas avsätta 30 minuter varje dag till övningar under de sex veckor som programmet pågår. Övningarna är baserade på mindfulness och kognitiv beteendeterapi (KBT).

Kursen lägger bland annat fokus på varför vi äter och gör en djupdykning i anledningarna till att vi väljer att äta. När du blir medveten om vilka de egentliga anledningar är blir det lättare att förstå ditt ätbeteende och förändra det i den riktning som du vill.

Du kommer inte att få några regler för vad du inte får äta. Istället kommer du att uppmuntras att experimentera fritt med all sorts mat, men göra det med medvetenhet. Du äter för att du väljer att äta, du gör ett medvetet val att äta. Genom en ökad medvetenhet kommer du att garanterat nå en kroppstyp som är hälsosam för dig och sedan behålla den. Välkommen till en kurs som verkligen förändrar ditt ätande och hjälper dig i ditt förhållande till mat, motion och din egen kropp för resten av ditt liv!

Du som hellre vill lära dig mindful eating i grupp kan gå Well-Aware-ness introduktionskurs i mindful eating med gruppträffar. Läs mer om Introduktionskursen i mindful eating med gruppträffar här

Vill du veta mer om Well-Aware-ness kurser i mindful eating? Lyssna gärna på podcasten från Innerstrength genom att klicka på länken: Innerstrength podcast Mindful eating med Elin Borg 2013-06-26 Alternativt lyssna på Elin Borgs föreläsning om mindful eating genom Kontentan här:

”Mindful eating handlar om att medvetandegöra ätandet och allt som påverkar ätandet. Målet är att du vid varje tillfälle som du stoppar något i munnen skall vara medveten om varför du äter, vad du äter och hur du äter det. Ett medvetet ätande hjälper dig att välja bort oönskat ätande, men också att vara mer närvarande när du äter och att verkligen njuta av den mat som du väljer att äta.”

Kommentarer från kursdeltagare som gått sexveckorskursen:

”Det känns som att jag har förstått så mycket om mig själv och mitt beteende. Det har blivit så mycket svårare att bara köra på enligt gamla mönster, som jag gjorde tidigare. Nu stannar jag upp och tänker innan jag stoppar något i munnen så då blir det svårt att småäta som jag gjorde tidigare.”  

”Jag har fått en känsla som jag inte känt på… jag vet inte när jag kände så innan. Känslan är att jag vill ta hand om min kropp. Min kropp har blivit så illa behandlad av mig och nu vill jag börja ta hand om den och lyssna på den och ge den bra och nyttig mat i lagoma mängder. Det känns som jag vill tacka min kropp för allt den har stått ut med.”

”Jag har tidigare testat nästan alla dieter som finns, men alltid tappat lusten efter ett tag och börjat att äta som vanligt igen. Med hjälp av Mindful eating har jag äntligen hittat ett sätt att äta som fungerar långsiktigt. Nu är jag normalviktig igen (efter 15 år med övervikt) och njuter av att ta hand om min kropp och äta lagom nyttigt och lagom mycket. Nu i efterhand önskar jag att jag hittat det Mindful eating för länge sedan och sluppit alla misslyckade dieter och onödiga extra kilon.”

”Kursen har haft ett bra upplägg, vettiga övningar som har fått mig att tänka till och hjälpt mig till att äta bättre.”

”Det har varit spännande att lära sig så mycket om mig själv, jag vill fortsätta att undersöka mig själv och förstå mina mönster.”

”Jag skulle absolut rekommendera kursen för andra. Bara man är beredd att arbeta med sig själv och ge sig tid att reflektera över övningarna så skulle jag rekommendera den för andra.”

”Jag har fått nya tekniker att använda vilka jag har kunnat använda när jag fått sug efter att äta för mycket. Det har dels hjälpt mig att undvika att äta för mycket. Det har också hjälpt mig att känna mindre skuld när jag ätit för mycket och att inte gräva ner mig för djupt i känslor av skam och självhat. Jag har börjat tycka mycket bättre om mig själv.”

”Jag blev chockad när jag insåg hur mycket tid jag lagt på att tänka på vad jag inte skall äta, hur jag borde träna och alla timmar som jag haft ångest och skuld över att jag ätit mer än vad jag borde. Nu kretsar inte längre mitt liv kring alla de destruktiva tankarna och jag känner mig så fri. Efter att jag gått kursen har jag haft tid till så mycket annat och dessutom är jag mycket gladare.”

”Jag har fått hjälp tidigare, både då jag var inlagd och av en psykolog på öppenvård. Jag tycker att kursen och alla övningar jag gjort under kursen har förändrat mig på ett sätt som tidigare hjälp inte gjort. Jag har blivit medveten om vad det är som händer när jag inte kan sluta äta. Jag kan nu gå till affären utan att köpa onödigt mycket onyttig mat och jag klarar av att ha mat hemma utan att jag nödvändigtvis måste äta upp den. Jag har också bestämt mig för att inte svälta mig själv när jag mår dåligt över att jag ätit och jag mår mycket bättre nu när jag äter lagom mycket. Jag kommer att fortsätta med övningarna för att hålla mig fortsatt medveten och för att upptäcka ännu mer om mig själv och för att förstå varför jag gör som jag gör.”