Introduktionskurs i Mindful eating med gruppträffar

Vill du äta bättre, må bättre och känna dig nöjd med din kropp?
Kursen riktar sig till dig som vill skapa ett bättre förhållande till mat och till din kropp.
Lär dig lyssna på din kropp och ta kontroll över ditt ätande!

Om introduktionskursen i Mindful eating med gruppträffar:
Plats: Vasahälsan, Vasaplatsen 7 A, Göteborg
Nästa kursstart sker: Under 2017 hålls inga fler kurser på grund av föräldraledighet. Kontakta gärna Elin Borg för att anmäla ditt intresse för kurser under våren 2018.
Kursavgift: 1990 kr. I priset ingår förutom fyra träffar á 2 timmar ett Kurskompendie, en Dagbok för medvetet ätande och ljudfiler med övningar i mindfulness och mindful eating. Introduktionskursen räknas som friskvård och därför kan du som är anställd finansiera kursen med det friskvårdsbidrag som ingår i de flesta anställningar.
Anmälan: Maila namn, adress och telefonnummer till elin@well-aware-ness.se. Begränsat antal platser.

Kursinnehåll:
Har du problem med småätande?
Tycker du att det är svårt att inte äta för mycket?
Upplever du att du ibland inte har någon kontroll alls över vad du stoppar i dig?
Mindful eating är att lära dig lyssna på din kropp och få kontrollen över ditt ätande!

Är du en av dem som vet precis hur du skulle vilja äta men som ändå ser dig själv äta den där godispåsen som du hade bestämt att du skulle undvika. Introduktionskursen i Mindful eating med gruppträffar riktar sig till dig som vill ändra på ditt förhållande till mat och ta kontrollen över ditt ätande.

Du kanske småäter för ofta eller för mycket, äter en annan sorts mat än vad du skulle önska eller så äter du av fel anledningar. Kanske tycker du att du äter för snabbt och att du har svårt att vara närvarande och njuta av maten du äter. Under fyra veckor stöttas du i att hitta ett mer medvetet förhållande till dig själv och ditt förhållande till mat. Kursen hjälper dig att bryta negativa mönster och ger dig en mängd verktyg för att bygga ett nytt och hälsosamt ätande. Du får coachning i att lära dig undersöka och lyssna på dig själv. Du gör övningar och går igenom alla områden som kan inverka på ditt förhållande till mat. Mellan varje träff får du hemläxor med övningar och förväntas avsätta 15-30 minuter varje dag till övningar under de fyra veckor som programmet pågår. Övningarna är baserade på mindfulness, mindful eating och kognitiv beteendeterapi (KBT).

Kursen lägger bland annat fokus på varför vi äter och gör en djupdykning i anledningarna till att vi väljer att äta. När du blir medveten om vilka de egentliga anledningar är blir det lättare att förstå ditt ätbeteende och förändra det i den riktning som du vill.

Du kommer inte att få några regler för vad du inte får äta. Istället kommer du att uppmuntras att experimentera fritt med all sorts mat, men göra det med medvetenhet. Du äter för att du väljer att äta, du gör ett medvetet val att äta. Genom en ökad medvetenhet kommer du att garanterat nå en kroppstyp som är hälsosam för dig och sedan behålla den. Välkommen till en kurs som verkligen förändrar ditt ätande och hjälper dig i ditt förhållande till mat, motion och din egen kropp för resten av ditt liv!

Våra kursstarter är preliminära. Vi reserverar oss för att behöva ställa in kurstillfällen med för få anmälda deltagare. Kursavgiften går att dela upp på två månader utan extra kostnad.

Du som hellre vill lära dig mindful eating genom individuella träffar med mindfulnessinstruktören Elin Borg kan välja att göra det. Läs mer om sexveckorskursen i Mindful eating med individuella träffar här Att gå sexveckorskursen med individuella träffar ger dig möjligheten att utforma kursen helt efter din egen problematik till mat och den egna kroppen. Vi gör övningar som hjälper dig med just det som du villa arbeta med, och anpassar upplägg helt efter dina förutsättningar.

Vill du veta mer om Well-Aware-ness kurser i mindful eating? Lyssna gärna på Elin Borgs föreläsning om mindful eating genom Kontentan här:

Mindful eating handlar om att medvetandegöra ätandet och allt som påverkar ätandet. Målet är att du vid varje tillfälle som du stoppar något i munnen skall vara medveten om varför du äter, vad du äter och hur du äter det. Ett medvetet ätande hjälper dig att välja bort oönskat ätande, men också att vara mer närvarande när du äter och att verkligen njuta av den mat som du väljer att äta.”