Vad är Mindful eating?

Innehåll:
Om Mindful eating
- Vad är skillnaden mellan mindful eating och olika bantningsdieter?
- Mindful eating handlar om att följa kroppens behov…
- …medans bantingsdieter lär dig att följa förutbestämda regler
- Kortlivade ”Quick fix” eller Långsiktiga lösningar
- Mindful eating är ingen motsättning mot en viss typ av ätande/diet
- En livslång process
- Lyssna på innerstrength podcast om Mindful eating med Elin Borg
About Mindful Eating

”Mindful eating handlar om att medvetandegöra ätandet och allt som påverkar ätandet. Målet är att du vid varje tillfälle som du stoppar något i munnen vill vara medveten om varför du äter, vad du äter, hur du äter och hur din kropp påverkas av det du äter. Ett medvetet ätande hjälper dig att välja bort oönskat ätande, så som småätande och överätande, men också att vara mer närvarande när du äter och att verkligen njuta av den mat som du väljer att äta.”

Lyssna gärna på Elin Borgs föreläsning om mindful eating genom Kontentan här:

Vad är skillnaden mellan mindful eating och olika bantningsdieter?

Vi svenskar är oerhört trendstyrda gällande dieter. När en diet blivit riktigt inne sprids den som en löpeld över de svenska arbetsplatserna och blir en självklar snackis i alla fikarum. Senast var det 5:2-fastan som var det ”rätta” sättet att äta och för många 5:2-anhängare blev dieten inte bara en livsstil utan också en gruppgemenskap där man hyllade dieten och dess grundare Michael Mosley som om det vore en religion. Om vi tittar tillbaka ett par år kan vi se att samma fenomen uppvisade sig gällande LCHF-dieten. Jag får ofta frågan om vad jag tycker om olika bantningsdieter. Många undrar exempelvis om mindful eating ställer sig för eller emot 5:2-fastan och om det går att kombinera dem båda. Andra undrar om det går att förena ett liv med LCHF med ett medvetet ätande. Jag kommer här att svara på de frågorna och för att kunna göra det behöver jag först förklara skillnaden mellan mindful eating och bantningsdieter.

Mindful eating handlar om att följa kroppens behov…

Mindful eating handlar om att lära känna din kropp och din kropps behov. Våra kroppar är så fantastiskt konstruerade att de vet precis vilken mat de behöver och exakt hur många kilo de behöver väga för att må allra bäst och för att kunna fungera fullt ut. Inga kroppar vill bära på en övervikt och alla kroppar längtar efter grönsaker och nyttigheter som gör att vi blir friska och staka.Genom att öva ett medvetet förhållningsätt gentemot din kropp lär du känna din egen upplevelse av hunger, mättnad och sug vilket gör det lättare för dig att skilja mellan dessa och äta endast då du verkligen är hungrig. Många av oss tycker att det är svårt att skilja mellan hunger och sug. Ibland mistar vi sug för hunger och äter när vi inte behöver det. Att äta när vi är sugna istället för när vi är hungriga leder ofta till att vi äter godis och sötsaker som vi inte skulle ätit om vi var verkligt hungriga, då hade vi snarade valt näringsriktig mat. När vi lär oss att urskilja och följa vår hunger äter vi alltså inte bara mer sällan utan vi väljer dessutom automatiskt bättre mat och äter lagoma mänger.Genom att lära känna våra hungerkänslor blir det dessutom lättare att upptäcka dem i tid och äta när vi är lagom hungriga. Om vi inte känner av våra hungersignaler i tid kan det leda till att vi plötsligt känner oss överhungriga och slänger i oss en onödigt stor måltid.

Vi människor är olika och vi mår olika bra av olika sorts mat. Vissa av oss mår bra av att dra ner på kolhydraterna medans andra mår bäst med en fettsnål kost. Vi har också olika behov gällande hur ofta vi behöver äta. Vissa av oss måste äta sex-sju gånger på en dag medans andra fungerar allra bäst om de endast äter tre gånger om dagen. Mindful eating handlar om att lära känna dina egna individuella behov och lära dig att följa dem för att därigenom må allra bäst efter dina förutsättningar.

…medans bantingsdieter lär dig att följa förutbestämda regler

Bantningsdieter går, till skillnad från mindful eating, ut på att du äter efter en fastställd ram med tydliga regler. Inom vissa bantningsdieter handlar reglerna om att du skall äta en viss sorts mat (exempelvis LCHF) och i andra bantningsdieter handlar de om att du skall äta på vissa tider (exempelvis 5:2-dieten). Vissa bantningsdieter har regler både för vad och när du får äta (exempelvis flygvärdinnedieten och andra dieter med en fastställd meny). Alla dessa dieter har dock en sak gemensamt, och det är att de vill kontrollera ditt ätande genom att sätta regler för ditt beteende. Ditt kontrollerade ätande blir då en mental ansträngning. Ju mer självdisciplin du har, desto längre klarar du av att hålla dieten. Du måste varje dag upprepa reglerna för dig själv och peppa dig själv i att hålla ut och följa dem, istället för att lyssna på din kropps signaler. Du lär dig att styra dina kroppsliga behov genom att koppla bort dem. Istället försöker du följa din mentala planering. Du styr alltså din hunger genom att inte lyssna på den, istället kör du över den. Och vad tror du händer då? Tror du att din hunger försvinner? Tror du att sundhet handlar om att inte lyssna på din kropp?Eftersom du går emot din kropps signaler kommer du förr eller senare att avsluta dieten. Förr eller senare kommer din kropp att få nog och göra revolt och tvinga dig att lyssna på den. Kanske kommer du då att känna dig besviken på dig själv som inte orkade hålla ut längre. Kanske får ditt självförtroende sig en törn och kanske tänker du att ”du aldrig någonsin kommer att lyckas gå ner i vikt”. Media och nutidens moderna ideal vill gärna få oss att tro att du som inte lyckas banta helt enkelt är en mindre lyckad person. Samtidigt skall vi gärna tänka att undernärda modeller och andra som klarar av att leva på ett mycket begränsat matintag under långa perioder är lyckade och fantastiska människor. Jag skulle säga att det är tvärt om. Du som avslutat en diet eftersom du lyssnat på din kroppsignaler, du har kommit mycket längre än de som inte lyssnar på sina kroppar. Eller hur?

Kortlivade ”Quick fix” eller Långsiktiga lösningar

Det finns en anledning till att bantningsdieterna säljer. De utlovar snabba och enkla resultat och säger sig ofta vara den enda sanningen. Vi människor dras lätt till ”Quick fix-lösningar”, våra hjärnor är konstruerade för att gå på sådana uppmaningar. Genom mindfulnessträning kan vi lära vi oss att stanna upp när vi märker att vår uppmärksamhet dras mot kvällstidningens annons där det står Gå ner 10 kg på 2 veckor. Och när vi tänker efter är det enkelt att konstatera att det som står där kanske inte är så realistiskt. Är det fysiskt möjligt att gå ner så snabbt i vikt och skulle du i så fall kunna behålla den viktminskningen? Svaret är givetvis nej.Och nästa gång som du läser om en diet som säger sig vara den enda sanningen så stanna upp och tänk efter. Hur kan en diet var den enda sanningen för alla människor när våra kroppar är unika med unika behov?

Mindful eating är ingen motsättning mot en viss typ av ätande, så länge som ätande är medvetet och närvarande

Vad som är viktigt att tillägga är att mindful eating inte är någon motsättning till exempelvis fasta eller en kost där du undviker kolhydrater. Förespråkare för 5:2-fastan och LCHF kan använda sig av några av dieternas idéer, men på ett medvetet sätt. Givetvis kan du göra ett medvetet val att undersöka hur din kropp mår av att fasta två dagar i veckan. Är du medveten och nyfiken under hela fastan så kan det experimentet lära dig mycket om din kropp och dess behov. Vissa upplever att en dags fasta ger dem energi. De känner sig starkare och piggare och de känner inget sug av att äta mer än vanligt dagen därpå trots att de fastat. De upplever att fastan hjälper dem att lära känna skillnaden mellan hunger och sug. Tillhör du den skaran så kan du givetvis fasta med jämna mellanrum. Var bara noga med att fortsätta med din medvetna inställning under alla kommande fastedagar. Kommer det dagar då du mår illa, känner dig yr och blir väldigt lättirriterad så kanske den dagen inte är en bra dag att fasta. Fastna inte i förutbestämda regler utan öva dig på att se varje dag som en ny dag med nya förutsättningar. Kanske har måndagar passat bra som fastedag för dig tidigare, men det betyder inte att alla kommande måndagar passar lika bra. Mindful eating innebär att du varje dag lyssnar på din kropps behov och göra medvetna val i ditt ätande. Du är den som är bäst på att känna efter vilka behoven är och vilka val du mår bäst av.

En livslång process

Mindful eating är ingen händelse eller event. Det är en livslång process som börjar när du själv väljer det och fortsätter resten av ditt liv. Mindful eating är ingen ny bantningsmetod där du förväntas gå ner en massa kilon på kort tid. Mindful eating är ett nytt sätt att förhålla dig gentemot mat och ätande som du kan använda dig av resten av livet. Genom en ökad medvetenhet kommer du att garanterat nå eller behålla en kroppstyp som är hälsosam för dig. Och sedan har du resten av livet på dig att utveckla din medvetenhet om dig själv och din kropps olika behov och hur du kan förhålla dig till dem. Mindful eating är inte en händelse, det är inget event, det är en livslång process som börjar när du själv väljer det och fortsätter resten av ditt liv.Vill du veta mer om Well-Aware-ness kurser och böcker i mindful eating? Lyssna gärna på podcasten från Innerstrength genom att klicka på länken: Innerstrength podcast Mindful eating med Elin Borg 2013-06-26Läs mer om sexveckorskursen i Mindful eatingLäs mer om boken Mindful eating
Läs mer om samtalsterapi i Mindful eating 

About Mindful Eating

Mindful eating is about paying attention to what you eat and everything that influences your eating behaviors.  The idea is that every time you put something in your mouth, you strive to become conscious of why you eat, how you eat and how your body is affected by what you are eating. When eating with mindfulness, you will not only find it easier to actively choose when, and when not to eat, but it will also help you avoid unnecessary snacking and overeating. As a result, you will find yourself more present and able to truly enjoy the foods of your choice.